placeholder
22 oktober 2018

‘Alles aan de molens is leuk, ik zou hier best willen wonen’

Twintig kinderen met een beperking of langdurige ziekte bezochten recent UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk. Op uitnodiging van hun juf Petra Hoek, die in één van de molens van de Nederwaard woont en het gebied dus op haar duimpje kent.

,,Ik vind het superleuk!” Op de terugweg met rondvaartboot De Hopper kost het Markus (10) geen enkele moeite om iedereen te laten weten dat hij aan het genieten is. ,,Alles aan de molens is leuk. Ik was nog nooit in een molen geweest. Ik zou hier best willen wonen.” Om het ventje uit Dordrecht heen meer blije gezichten. ,,Het was leerzaam”, zegt Jami (10) uit Alblasserdam. ,,Al vind ik de Efteling leuker. Ik woon hier in de buurt en heb natuurlijk al vaker molens gezien.”

Tent

Twee klassen van Kiem uit Dordrecht, een school voor kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking en/of langdurige ziekte, bezochten recent de molens van Kinderdijk. Hoewel al diep in oktober gebeurde dat onder zomerse omstandigheden. De Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK) nam enkele maatregelen om het bezoek mogelijk te maken. In de museummolens Nederwaard en Blokweer lagen rijplaten om rolstoelers zoals Markus de kans te geven binnen een kijkje te nemen. Op het terrein van de Blokweer was een tent met hoog-laag bed neergezet om katheteriseren mogelijk te maken. Rondvaartboot De Hopper voer de groepen van en naar de bezoeklocaties. De leerkrachten van Kiem, onder wie juf Petra Hoek, bewoonster van één van de molens op de Nederwaard, kregen ondersteuning van medewerkers van de SWEK.

Molenaar Björn demonstreert hoe een molen werkt.

Molenaar Björn demonstreert hoe een molen werkt.

De kinderen luisteren geboeid wanneer molenaar Yvonne bij Museummolen Blokweer vertelt hoe een molen werkt. Nee, die wordt niet met een app bestuurd, maar gewoon met de hand. Molenaar Björn legt bij Museummolen Nederwaard uit waarom de molens ooit zijn gebouwd en hoe zij het water van het land maalden. Binnen mogen de leerlingen even snel een tukkie doen in de piepkleine bedstee. ,,Woh, dat is klein!”

Kalender

Het idee voor het ontvangen van de twee schoolklassen kwam van commercieel directeur Johan Mellegers van de SWEK. Het bijzondere bezoek wordt binnenkort geëvalueerd om te kijken of een dergelijk event een vaste plek op de Kinderdijkse kalender kan krijgen. Onze negentien eeuwenoude pronkstukken zijn van ‘zichzelf’ nu eenmaal niet rolstoelvriendelijk. Vanwege de monumentenstatus zijn ingrijpende verbouwingen aan de molens niet toegestaan.

,,Heel leuk dat juf Petra dit heeft geregeld”, vindt Markus. Petra, 28 jaar werkzaam in het speciaal onderwijs, is vooral blij dat de 10 tot 12-jarigen een leuke middag hebben beleefd. ,,Het is voor veel van deze kinderen niet vanzelfsprekend om zoiets te doen.”

  • Kom naar Kinderdijk en zie de molens van dichtbij

    Van plan om ons te bezoeken?

    • Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken

De auteur

Raad Molenlanden stelt budget beschikbaar voor aankoop Windkracht 4 en Buena Vista

Raad Molenlanden stelt budget beschikbaar voor aankoop Windkracht 4 en Buena Vista

Lees meer
Boek een Kinderdijk Tour of maak een Molenspeurtocht

Boek een Kinderdijk Tour of maak een Molenspeurtocht

Lees meer
Zuivelfabriek De Graafstroom hoofdsponsor van UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk.

Zuivelfabriek De Graafstroom hoofdsponsor van UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk.

Lees meer
Terugblik Verlichtingsweek 2021

Terugblik Verlichtingsweek 2021

Lees meer
 FAQ Verlichtingsweek 2021

FAQ Verlichtingsweek 2021

Lees meer
49ste editie Kinderdijkse Verlichtingsweek

49ste editie Kinderdijkse Verlichtingsweek

Lees meer
Welcome back: eerste Viking schip meert aan in Kinderdijk

Welcome back: eerste Viking schip meert aan in Kinderdijk

Lees meer
Opening van het Vogeltheater

Opening van het Vogeltheater

Lees meer
Lokaal gebrouwen bier in Kinderdijk-café

Lokaal gebrouwen bier in Kinderdijk-café

Lees meer
Heropening UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk

Heropening UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk

Lees meer